Okunskapen

Inte nog med att det är så otroligt påfrestande, jobbigt, hemskt och uttmattande att ha depression, utan okunskapen och fördomarna kring psykisk ohälsa gör det ännu jobbigare än vad det redan är. 
 
Jag minns en förre detta chef och hans totala okunskap kring psykisk ohälsa när han sa "depression är inte en riktig sjukdom eller anledning till att stanna hemma från jobbet så du kommer inte få ut sjukersättning för dem dagarna du stannat hemma". 
 
GRATTIS! DU HAR VUNNIT 1A PRIS SOM DEN MEST OKUNNIGASTE OCH OKÄNSLIGASTE IDIOTEN NÅGONSIN!!
 
Och det sjukliga faktum att det dessutom är en chef?! Fyfan.
En maginfluensa (dvs en "riktig sjukdom" enligt denne smarte chefen) är en jävla piss i nilen jämfört med en depression. Oh vad jag önskar att jag "bara" hade kunnat ha maginfluensan varje dag i flera år istället för depression, vilken jävla dröm det hade varit.
 
En annan tidigare chefs uttalande kommer jag heller aldrig glömma. "Jag förstår hur dåligt du mår, jag mådde själv så dåligt när jag och min kille gjorde slut i gymnasiet" svarade hon när jag berättade om min depression för henne....
 
 
 
 
What the ..???
 
PLS jämför aldrig mer en depression med ett breakup! OCH SLUTA FÖRMINSKA PSYKISK OHÄLSA! För det är precis som att spotta på mig och skratta mig rakt i ansiktet.
 
Men ja självklart är det tufft att gå igenom ett uppbrott, men precis som magsjukan, det är rena drömmen att "bara" bli dumpad jämfört med att vara drabbat av psykisk ohälsa. 
 
Tyvärr är detta ett vanligt missförstånd, att man tror att en depression är ett resultat över att man är överdrivet ledsen. Att en deprimerad person "bara" är väldigt sorgsen/ledsen. Precis som denne chefen trodde. Men sorg och depression är två helt olika saker med helt olika känslor som inte har något alls att göra med varandra överhuvudtaget.
 
Värt att komma ihåg ✍
Psykisk ohälsa | Depression, Fördomar, Okunskap, Psykisk ohälsa | |
Upp